בואו נעשה “סדר”

בואו נעשה “סדר” בדברים: אנחנו מזכירים יציאת מצרים בכל יום, אז מה מיוחד בליל הסדר? רבי נתן מגלה לנו משהו נפלא מכתבי הקבלה.

ב’ליל הסדר’ נחגוג את יציאתנו ממצרים סביב לשולחן הסדר. בואו נעשה “סדר” בדברים: אנחנו מזכירים יציאת מצרים בכל יום, אז מה מיוחד בליל הסדר? בואו נעשה “סדר” ונבין את מהות חג הפסח ויציאת מצרים.

אנו עומדים ימים ספורים לפני חג הפסח, חג החירות שבו יצאנו ממצרים ובו אנו יוצאים כל שנה מחדש ממצרים.

משהו הטריד אותי תמיד כשחגגתי את ליל הסדר. איך יתכן לחגוג כשאנחנו עדיין בגלות? דבר נוסף, חכמינו קבעו לנו לזכור יום יום את יציאת מצרים, ואם אנו יוצאים כל יום ממצרים, אז מה מיוחד ב’ליל הסדר’?

נראה את ההסבר לאור דבריו המאירים של רבי נתן:

בכתבי הקבלה מוסבר שכאשר הקב”ה רצה להוציא את עם ישראל ממצרים, מצרים הייתה כל כך טמאה והחושך וההסתרה האלוקית היו כה חזקים עד שבשום אופן לא היה ניתן להאיר הארה אלוקית בהדרגה, ועם ישראל היו בסכנה גדולה של טמיעה בתוך המצרים. לכן הקב”ה האיר בבת-אחת אור גדול של האמת האלוקית בעוצמה כזו שכל החושך וההסתרה התבטלו. כולם נוכחו באור האמת של האלוקים, רק כך התאפשר להוציא את עם ישראל ממצרים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

מה נשתנה? – להתגבר על המחסומים עם ארבע קושיות

חד גדיא, למה כולם התערבו?

הא לחמא – בואו לאכול מלחם החוויה!

מה נשתנה? חמץ ומצה?

עשר מכות מצרים – מה הן אומרות?

דברי קבלה אלו משקפים למעשה את הרעיון הקיים בכל הרבדים בבריאה: על מנת שאדם יכיר בבורא, הוא צריך להכיר את האמת האלוקית. הדרך להכיר את האמת האלוקית היא תהליך הדרגתי באמצעות עצות נכונות, מצוות התורה שהן עצות אמת שמביאים את האדם להכרה אמיתית בבורא. אולם, לעתים ישנה הסתרה כה גבוהה של האמת ואם נמתין שהאדם יקבל בהדרגה את היסודות הנכונים להכרה בבורא הוא עלול, בינתיים, להיעלם בתוך ההסתרה ולאבד לחלוטין את הקשר לבורא.

זה מה שקרה במצרים וזה גם מה שקורה מדי יום. במובן זה אכן יציאת מצרים מתרחשת בכל יום, מכיוון שבכל יום הבורא מעניק לאדם את האפשרות להתקרב אליו ולדלג על כל העיכובים והחשיכה המסתירה את האלוקות מהאדם.

הקב”ה האיר בבת-אחת אור גדול של האמת האלוקית בעוצמה כזו שכל החושך וההסתרה התבטלו. כולם נוכחו באור האמת של האלוקים, רק כך התאפשר להוציא את עם ישראל ממצרים!

גם במצרים הקב”ה האיר הארה אלוקית אדירה שביטלה לחלוטין את החשיכה וההסתרה של המצרים, וכך גם בכל יום הבורא ברחמיו מעניק לאדם הארה אלוקית בכל יום שתאפשר לו להתקרב לבורא.

אולם לאחר שההארה הזו מגיעה, היא נעלמת ואז האדם צריך לחתור ולגלות ביוזמתו ובצעד אישי לבקש ולגלות את אותה הארה והתעוררות שהייתה לו.

לכן, מיד לאחר שעם ישראל יצאו ממצרים, הם החלו לספור חמישים יום. מצווה ידועה זו נקראת ספירת העומר, שבו הם החלו בעבודה פנימית שבאה בהתעוררות שלהם על מנת לקבל את ההארה האלוקית במתן תורה.

וזו גם ההארה של יציאת מצרים בכל יום. הקב”ה מאיר לאדם הארה אלוקית ראשונית בכל יום ומעורר אותו לטוב. על האדם לקחת את ההארה הזו ולפתח אותה אחר כך בכוחות עצמו ולשאוף ליישם את ההארה שהוא חווה.

שתיית ארבע כוסות יין בליל הסדר פסחבפסח יש חיוב לשתות ארבעה כוסות, כי גם ליין יש תכונה שהיא מרוממת את האדם למעלה ממדרגת המוחין שלו, והקב”ה נותן לנו כוח לקבל את זה בקדושה!

הרעיון הזה מבוטא היטב בשם החג הנקרא ‘פסח’ מלשון דילוג, כמו שאדם פוסח ומדלג על קטע מסוים כך הקב”ה דילג על הקץ. כלומר, בעיקרון היינו אמורים להכיר את הבורא בהדרגתיות באמצעות מצוות התורה וכך להגיע להכרה אלוקית אמיתית. אולם הקב”ה ידע שאין בכוחנו במצרים להגיע להכרת הבורא בהדרגתיות, כי אנחנו עלולים להיאבד לחלוטין, לכן עשה עמנו חסד ודילג עבורנו על הקץ והאיר לנו את הארת האמת עוד טרם עשינו את הצעד הנדרש מאתנו.

זו גם הסיבה לשתיית ארבעה כוסות יין בליל הסדר, מכיוון שבפסח אנו זוכים לקבל את אור האמת שהוא למעלה ממדרגות המוחין שלנו (קודם שקיבלו את המוחין שהן מצוות ועצות התורה הקדושות), והשם חומל עלינו ונותן לנו כוח והארה שנוכל לקבל בקדושה הארה שהיא מעבר ליכולת המוחין שלנו, ובהארה גבוהה זו אנו זוכים לאמת מוחלטת ובעקבותיה לאמונה ולגאולה. לכן בפסח דווקא יש חיוב לשתות ארבעה כוסות, כי גם ליין יש תכונה שהיא מרוממת את האדם למעלה ממדרגת המוחין שלו, והקב”ה נותן לנו כוח לקבל את זה בקדושה.

כעת נוכל להבין טוב יותר את הרעיון של יציאת מצרים אז, בכל יום ובליל הסדר. מצרים הוא מלשון מיצר, ועד שהגאולה העתידה לא תהיה בשלמות, גם אם נגאלנו ממצרים הגאולה עדיין אינה שלמה, עדיין אנחנו מוקפים ‘מיצרים’. זו גם הסיבה לאכילת מרור גם בימינו, כי אנחנו עדיין מוגבלים וחסרים גאולה שלמה. אולם למרות שעוד לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה הסופית והשעבוד והצרות קיימים, בכל זאת, זכינו שהבורא קירב אותנו לעבודתו ונתן לנו את התורה במתן תורה, ואנחנו יכולים להתחבר לבורא באמצעות התורה והמצוות שקיבלנו.

(על פי ליקוטי הלכות, הלכות פסח הלכה ז).

נאחל לכל קוראינו ולכל בית ישראל חג פסח כשר ושמח!

רוצים ליהנות מעוד מאמרים בנושא פסח? היכנסו לקישור הזה ותיהנו!