באמת הכל לטובה?

באמת הכל לטובה?

כדי להגיע לדרגת הידיעה שהכל לטובה אדם צריך תחילה להתוודות בפני הצדיק. איך עושים את זה? אורי שואל ועוזר ברגמן עונה!

שלום לכם,

רבי נחמן מברסלב אומר (ליקוטי מוהר”ן תורה ד) שכדי להגיע לדרגת הידיעה שהכל לטובה, אדם קודם כל צריך להתוודות בפני צדיק, כי בפעולה זו החטאים שלנו מתכפרים אך בעיקר נמחקים מהעצמות שלנו, שהרי כאשר אדם חוטא החטאים נחקקים על עצמותיו.

אז השאלה שלי, שבעצם מורכבת משלוש שאלות היא כזאת:

הראשונה – האם ידוע לכם על מקורות נוספים בתורה שבהם נעשה נוהג זה?

השנייה – איך אנחנו מבדילים את הפעולה הזו מ”לדרוש את המתים”?

השלישית – באיזו תדירות צריך לקיים את הפעולה/נוהג הזה?

תודה רבה לכם, מחכה לתשובה, אורי.

עוד כותרות בנושא:

איך אפשר להתחזק באמונה?

איך אני יכול להיות שמח?

אם אני מתפלל, אני מקבל הכל?

שלום גם לך אורי היקר!

השאלה שלך היא באמת שאלה טובה, שהיא אפילו שלוש – שאלות טובות שבהחלט צריכות להישאל.

ידוע שאחת העצות הקשות ביותר לביצוע היא מה שאומר רבי נחמן על עניין הווידוי, קרי ההתבודדות היומית שאדם עושה – מול בורא עולם או תלמיד חכם.

בפעולה זו החטאים שלנו מתכפרים אך בעיקר נמחקים מהעצמות שלנו, שהרי כאשר אדם חוטא החטאים נחקקים על עצמותיו!

אחד הכינויים שהיו מכנים בהם את חסידי ברסלב הוא – הווידואיניקים, בגלל שהם נהגו להתוודות בפני הרבי שלהם. עם זאת, רבי נחמן הפסיק את הנוהג הזה לקראת סוף ימיו ואמר לחסידים לא לנהוג כך יותר. רבי אלימלך מליז’נסק זיע”א כותב בצטל קטן – שיש להתוודות על החטאים שלו בפני חבר אמיתי.

בכל אופן, מאז שרבינו הפסיק את הנוהג הזה חסידי ברסלב מתוודים בפני בורא עולם, כאשר ההתקשרות לבורא עולם היא בזכות הצדיק – בין אם הם נמצאים בביתם או ליד ציונו – מקום מנוחתו של הצדיק – ומיישמים את העצה הזו של ההתבודדות, הווידוי על היום שעבר שכולל תודה, וידוי על חטאים, קבל לעתיד וכן הלאה.

לכן, וזו תשובה לשאלתך השנייה, אתה ממש לא דורש את המתים או מדבר איתם, משום שאתה עושה את הווידוי בפני בורא עולם – אך ורק בפניו אתה מתוודה על ידי ההתקשרות לצדיק.

התבודדות היא מעלה עליונה מן הכל!

התבודדות היא מעלה עליונה מן הכל!

לשאלתך השלישית – את הפעולה המדהימה הזו צריך לעשות לעיתים קרובות, וכמו שרבי נחמן אומר – כל יום אדם צריך להתבודד, לעשות לעצמו משפט, להודות לבורא עולם, להתוודות על מעשיו ולקבל להבא לא לחזור עליהם.

פעם שמעתי מהרב ניסן דוד קיוואק, שהסביר שהוא הבין שהתוודות בפני הצדיק היא לאו דווקא ממש מולו – בציון שלו, אלא לאורו – כלומר לפי עקרונות החיזוק, הנקודות טובות, בעצם, לאור משנתו שהנחיל לנו.

כך או כך שתי הדרכים נכונות.

שמחתי לעזור לך אורי, ובעצם, לכל מי שהשאלות האלו ‘ניקרו’ בראשו. ובאמת, על ידי ההתבודדות זוכים להבין שהכל, אבל הכל, לטובה!

גם לכם יש שאלות שיכולות לעניין ולזכות את הרבים? בשביל זה אנחנו כאןשלחו אלינו ואנו נענה בשמחה במדור ברסלבפדיה – שאלות ותשובות מעניינות בנושאים שונים ומגוונים בקישור הזה.