אתגר השורשים – פרשת השבוע כי תבוא

החיים מציבים בפנינו אינספור אתגרים, אך הגדול מכולם הוא דווקא אתגר השורשים. רוצים לנסות?

היה להם כל מה שאפשר לחלום עליו. הם חיו במקום המובחר ביותר בעולם, מזון ללא הגבלה וחופשת שבתון תמידית, ובאמת הם הרגישו “גן עדן” של ממש. אבל עדיין היה “משהו אחר” שהתנוצץ לן תלוי על עץ, הפרי האסור שאיכשהו פיתה את אדם וחווה באופן שהם איבדו הכל! וגרמו לנזק רוחני הרסני לכל המציאות.

בראש השנה נברא העולם. שלא כמו במצבנו הנוכחי, בתחילה נברא הכל באופן שיפעל בצורה מסודרת ומושלמת ללא שום צורך בפעולות “תחזוקה”. יתירה מזו, דברים צמחו כשהם כבר מוכנים לאכילה ומלאכי השרת שירתו את בחיר הבריאה – האדם. היה רק דבר אחד שהיה “מחוץ לתחום”: עץ הדעת טוב ורע. אדם וחוה הצטוו שלא לאכול מפרותיו. אבל הנחש התגרה בהם באומרו: “אתם רואים שאתם השולטים בעולם בינתיים, והרי ידוע שכל אחד שונא את מתחריו, ממילא תבינו שהסיבה מדוע הקב”ה אמר לכם שלא לאכול מהעץ הזה, היא בגלל שאם תאכלו ממנו תהיו שליטים בלעדיים כמותו!”… זה היה האתגר והניסיון של אדם וחוה – האם הם ייקחו את כל השפע והברכות שהם קיבלו, כדי להכיר במקור של הברכות הללו, ויעבדו את הבורא על ידם, או שינהגו באנוכיות וייחסו את כל השפע לגדולתם שלהם וישכחו את הקב”ה המשפיע אותם.

אולי גם זה יעניין אתכם:

גם אני לא יכול בלעדיך – כי תצא

יש אמת ויש אמת – שופטים

לא צריך להתפעל – ראה

מאז הבריאה הדברים לא השתנו כל כך, אנו מחוננים בסגולות ויכולות מבורכות רבות, הן במישור רוחני והן במישור גשמי, וזו חובתנו להכיר בתכלית שלשמה קיבלנו את הכוחות והסגולות הללו.  כאשר אנחנו מכירים בהם כמתת הא-ל, אנחנו מעריכים אותם ומשתמשים בהם כדי להתחבר עם המקור העליון שלהם, ועל ידי זה מתעלים מעל החומריות של העולם הזה ומתחברים עם בורא העולם בצורה היפה והמשמעותית ביותר.

אבל פעמים רבות אנחנו רואים אנשים שניתנה להם ברכה יתירה, למשל שהתברכו בעושר גדול, ולמרות העובדה שהקב”ה הוא המקור של כל העושר והברכה שבאה להם, השפע הזה בעצמו גורם להם לשכוח את מי שנתן אותו ולהשתמש בו רק בשביל צרכיהם האנוכיים. האם אין זו תגובה הפוכה לגמרי ממה שהיה צריך להיות? האם לא היינו אמורים להרגיש תחושת הכנעה, הודאה ובהכרה של המקור לכל ההצלחה שלנו? אכן ממש כמו אדם וחוה, הטבע האנושי הוא להתרכז בעצמנו ולשקוע יותר בנטיות האנוכיות שלנו.

החכמה היא להשתמש בשפע והברכות שאנו מקבלים כדי להתחבר עם המציאות הנצחית והרוחנית של הבריאה. ואיך עושים את זה? עם אתגר השורשים!…

כעת, כשאנו מתקרבים לחודש תשרי ולשנה החדשה, אנו ניצבים בפני הזדמנות פז חוזרת. המילה “תשרי” מסמלת מצב של “לא כסדר”, כמו שהאותיות של המילה הולכות מהסוף של ה”אלף-בית” להתחלה. גם המילה “חוה” – שפיתתה את אדם לאכול מהפרי האסור, אותיותיה גם הן מסודרות בסדר הפוך, מהסוף להתחלה. רבי נחמן מברסלב מסביר שהקב”ה מביא עלינו מצבים של “לא כסדר” שמפריעים למהלך החיים שלנו כדי להזכיר לנו שהוא המקור והתכלית של הכל.

כל מה שיש בבריאה, נברא בשבילנו בגלל רחמנותו ואהבתו של השם אלינו. אם נשתמש בהשפעות והברכות על מנת להתחבר עם המציאות הנצחית והרוחנית של הבריאה, רק אז נוכל ליהנות מהן בשלמות. אפילו דברים חומריים נבראו רק בשביל תכלית רוחנית. כאשר אנו שוכחים זאת שולחים לנו “תזכורות”, דברים יוצאים משליטה ואז אנחנו נזכרים מי באמת בעל הבית כאן.

זו התכלית של ראש השנה והבריאה, כאשר אנחנו מבקשים מהקב”ה לחדש לנו שנה טובה מלאה בהזדמנויות וברכות, אנחנו צריכים לקבל על עצמנו להתאמץ יותר להכיר את מי שעומד מאחורי כל דבר בחיים. וכשרואים את הסימנים שהקב”ה שולח לנו, ומקבלים אותם באהבה, אנו מכניעים את הישות והגאווה ו”מישרים קו” עם המלכות של הבורא. כי תשובה, פירושה להחזיר הכל לבורא עולם. על ידי ענווה, אנחנו מחליפים את הבלבול ואי הסדר של החיים אנוכיים עם השלווה והגן עדן של חיי אמונה וביטחון.

(מבוסס על ליקוטי הלכות, נטילת ידיים ג).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!