ארבע סיבות לשמוח

אם פורים לא סיבה מספיק טובה בשבילכם לשמוח (ואין מצב שזה נכון) אז הנה עוד ארבע סיבות שיעשו לכם את פורים, והחיים שלכם, הכי שמח ומבדח עם התבלין בהא הידיעה!

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, בלא מעט שיעורים, שהכלי החיוני, החשוב והמרומם בצמיחה האישית שלנו, ובעבודת הבורא בכלל, הוא – השמחה. אבל שמחה אמיתית. רבי נחמן נתן לנו הרבה עצות איך להכניס את השמחה לחיינו. ועכשיו, במיוחד, כשחודש אדר כבר כאן ופורים ממש בפתח אנחנו צריכים להרבות בשמחה, כפי שאומרים חז”ל. אבל אם שאלתם – איך עושים את זה? אז קבלו ארבע סיבות שיעלו את הניקוד בלוח השמחה שלכם!

נראה שיש לרבי נתן מברסלב גישה-שיטה ייחודית לעניין (על פי ליקוטי הלכות, הלכות מנחה ז, נג), כי הוא אומר שיש ארבע דרכים עיקריות להכניס את השמחה לחיים שלנו ולא משנה באיזה מצב אנחנו נמצאים. ארבעה רעיונות אלו מבוססים על פי היבט של השם המפורש של בורא עולם: י – ה – ו – ה.

הסיבה הראשונה והעיקרית – להיות בשמחה, כפי שרבי נחמן אומר לנו שוב ושוב, ולזכור את הזכות הגדולה שנפלה בחלקנו – להיות יהודים. זו תמצית השמחה. ועד כמה שזה לא נשמע פוליטיקלי קורקט, אנחנו אכן מאמינים שזכינו בגדול. באמת. ומדוע זו סיבה עיקרית? בגלל שאין לה שום קשר לבחירות שלנו, גם לא למה שהשגנו והרווחנו בחיים. לא משנה מה, זה מי שאנחנו – יהודים. ורק מהסיבה אנחנו צריכים לרקוד 1000 שנים! דקה לא פחות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

תהרגו את המן מצחוק

פורים – שני צדדים למקל

אדר ופורים – אתחול מחדש

משנכנס אדר מרבים בשמחה

את הנקודה הזו מסמלת האות הראשונה בשמו של בורא עולם – י (יוד) כפי שהתלמוד אומר (מנחות כט ע”ב), שהאות י מתייחסת לעולם הבא, העולם של הצדיקים, מכיוון שהאות י היא האות הקטנה ויש מעט צדיקים. אבל מכיוון שעל עם ישראל כולם נאמר “ישראל עמך כולם צדיקים” (ישעיה ו, כא), לכן אנחנו נקראים יהודים, בגלל שכולנו יודים, צדיקים.

תזכרו את הזכות הגדולה שנפלה בחלקנו – אנחנו יהודים! זו סיבה מספיק טובה לרקוד אלף שנים, דקה לא פחות!…

הסיבה השנייה – להוסיף עוד שמחה לחיים שלנו היא על ידי שנזכור שזכינו בדבר עצום – להתקשר לצדיקים האמיתיים. את הנקודה הזו מסמלת האות ה בשמו של השם, מכיוון שהאות הזו מייצגת את הבינה, שהיא המנגנון של איך אנחנו מבינים את הגדולה של הבורא. זה התפקיד של הצדיקים, כי הם מעניקים לנו את מילות הבינה שעוזרות לנו להבין מגדולתו של הקב”ה, דבר שמעצים את הרצון והתשוקה שלנו בקשר איתו.

שמחה – זה להכיר בנקודות הטובות שיש בנו, ויש בנו המון!

הסיבה השלישית – להוסיף שמחה לחיינו היא ההכרה שיש בנו נקודות טובות, והמון! כפי שרבי נחמן אומר לנו בתורה המפורסמת שלו – רפ”ב, שנקראת גם “תורת אזמרה”. כי אין מצב שאין בנו טוב ובוודאי שעשינו טוב בחיינו שלנו. על ידי שנחפש אפילו את הנקודות הכי קטנות ולאט לאט נבנה מהן, נשיג שמחה עצומה. את הנקודה המיוחדת הזו מייצגת האות ו בשמו של בורא עולם מכיוון שמשמעה להוסיף. זו אות שמרמזת על תהליך של תוספת נקודה טובה ועוד נקודה שבאה בעקבותיה וכן הלאה, עד שאנחנו מכירים בגדולה המהותית שלנו וחוזרים עם כל הלב לבורא עולם.

הסיבה הרביעית – טוב, היא מאגדת בתוכה את שלוש הסיבות הקודמות שיכולות להעצים אותנו בשמחה על מנת שנעשה דברים טובים ממש עכשיו, ואת זה מסמלת האות ה האחרונה בשמו של בורא עולם, אות שמייצגת פעולה – מלכות.

המכנה המשותף של ארבעת הדרכים הללו הוא – להכיר בפשטות את האמת. ואמת, נמצאת תמיד כאן. אנחנו מעבירים כל כך הרבה זמן מהחיים שלנו בחוסר מודעות למתנות הגדולות שיש לנו. ורק להכיר במי שאנחנו, מאין באנו, מה שעשינו ומה עוד אנחנו יכולים ומסוגלים לעשות באמת להשיג – כל אלה יקרבו אותנו לתמצית של התקווה והשמחה.

פורים שמח!

בואו ליהנות מגילויים נפלאים על מידת השמחה בחיים שלנו בקישור הזה.