אפשר לברוח מהקשיים? כן!

עם קשיים צריך להתמודד ולא לברוח מהם, ככה לימדו אותנו. אבל רבי נחמן נותן לנו גישה פורצת דרך וקשיים שתשנה לנו את החיים! גיים צ’נג’ר אמיתי!

רבי נחמן מברסלב נתן לנו את אחד מכללי הזהב האדירים שלו, באומרו: מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד!

חזק את עצמך והשלך הצידה את העצבות והדיכאון. לכולם יש המון בעיות והטבע של האדם הוא להימשך אחרי העצב. לכן, כדי לברוח מהקשיים הללו הכנס לחייך כל הזמן שמחה – גם אם אתה צריך לעשות קצת מעשי שטות.

“וְהַכְּלָל, שֶׁצָּרִיךְ לְהַתְגַּבֵּר מְאֹד בְּכָל הַכֹּוחוֹת, לִהְיוֹת אַךְ שָׂמֵחַ תָּמִיד. כִּי טֶבַע הָאָדָם – לִמְשֹׁךְ עַצְמוֹ לְמָרָה שְׁחֹורָה וְעַצְבוּת מֵחֲמַת פִּגְעֵי וּמִקְרֵי הַזְּמַן, וְכָל אָדָם מָלֵא יִיסּוּרִים, עַל כֵּן צָרִיךְ לְהַכְרִיחַ אֶת עַצְמוֹ בְּכֹוחַ גָּדוֹל לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד וּלְשַׂמֵּחַ אֶת עַצְמוֹ בְּכָל אֲשֶׁר יוּכַל, וַאֲפִילּוּ בְּמִלֵּי דִּשְׁטוּתָא” (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, כד).

עוד כותרות בנושא:

הוא פשוט צחק!

עשרים וארבע שעות של אנרגיה חיובית וים של שמחה

אם יש לכם את צרור המפתחות הזה אתם מסודרים בחיים

בלי יום רע אחד בחיים שלי

אתה חושב שאם אומרים לך להיות שמח אז זה מיותר. מי לא יודע את זה? האם באמת צריך לשדל ולעודד אנשים להיות שמחים? זה רצון טבעי, לא? לא משהו שצריך לעבוד עליו… או שכן?

“לִזְכּוֹת לְשִׂמְחָה זֶה קָשֶׁה וְכָבֵד יוֹתֵר מִשְּׁאָר כָּל הָעֲבוֹדוֹת” – אומר רבי נחמן (ליקוטי עצות לה) – “עַל כֵּן צְרִיכִין לְהַכְרִיחַ אֶת עַצְמוֹ בְּכָל הַכֹּוחוֹת וּבְכָל מִינֵי עֵצוֹת לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד”. אתה כל הזמן צריך להכריח את עצמך להיות בשמחה. כל הזמן.

כדי לברוח מהקשיים הללו הכנס לחייך כל הזמן שמחה – גם אם אתה צריך לעשות קצת מעשי שטות!

אבל מה לעשות שהחיים נותנים לנו מספיק סיבות ותירוצים להיות מודאגים! איך אשלם את שכר הדירה/לימודים? כמה אמרת שעולה התיקון של הרכב?… ועוד לא הזכרנו בעיות בריאות, זוגיות, שלום בית, חינוך ילדים, פרנסה… הרשימה: אינסופית. האלטרנטיבות: שמחה או עצבות.

עצבות ודיכאון הם האויב הגרוע ביותר שלך. רבי נחמן משווה את העצבות להכשת נחש (ליקוטי מוהר”ן א, קפט). כשם שנחש מכה בפתאומיות, כך גם העצבות. פתאום זה מכה ואתה נשאר תוהה איך אתה יכול אי פעם להיות שמח שוב.

ראש הישיבה שלי, הרב אליהו חיים רוזין, נהג לומר: “אנשים חושבים שקשיים הם בלתי צפויים בחיים. הם מופתעים כאשר הצרות תוקפות והעצבות נכנסת פנימה. אבל גם אם אדם יחיה אלף שנים, עדיין, הייתה מחכה לו רשימה ארוכה של בעיות. כאשר אחת עוזבת, אחרת בטוח תבוא בעקבותיה. זו האקסיומה של החיים”.

זה מעגל שחוזר על עצמו. משהו לא צפוי קורה ואנחנו מתעצבנים. השפל והדיכאון, העצבות, עדיין מתונים אך נמצאים באופק. אנחנו כבר פחות סובלניים למה שיקרה אחר כך. באופן טבעי אנו צופים שהכל ישתבש. וזה אכן קורה!

במקביל, אנחנו כבר כועסים, חווים כישלון גדול יותר, הופכים עצובים ודיכאוניים יותר ומרגישים יותר מיואשים. נחש העצבות פגע והארס הרעיל שלו מתחיל להתפשט מבלי שנהיה מודעים למה למה שקרה בפועל.

עצבות ודיכאון הם האויב הגרוע ביותר שלך!

עצבות ודיכאון הם האויב הגרוע ביותר שלך!

באופן מעניין למדי, העצבות והדיכאון והסבל הם מרכיבים הכרחיים בעולם. חכמינו אומרים: “המתאבל על ירושלים יראה בשמחתה” (תענית לב). בלי לחוות צער ואבל אין לנו דרך להעריך את ההיפך מהם. אין לנו עם מה להשוות את האושר והשמחה שלנו. לכן אנחנו חווים סבל, כי רק אז נוכל לדעת את הטעם האמיתי של השמחה.

ומכיוון שצריך קצת עצב וסבל, רבי נחמן קורא לנו ומזרז אותנו לשאוף לשמחה. עלינו להשתמש בכל הכוח שלנו כדי להשיג אות השמחה הזו, שכן רק על ידי השמחה שלנו נזכה לשמחה כזו שתכניס אותנו למסלול המהיר של השגת כל מטרה שנחפוץ בה.

זו הסיבה שרבי נחמן מדגיש את חשיבות השמחה כל הזמן. וזו סיבה מספיק טובה להפשיל שרוולים ולפעול עם כל הכוח ועם כל הכלים העומדים לרשותנו ולעבוד על מידת השמחה!

בהצלחה!

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.