אני לא מפחד – פרשת השבוע וארא

תחושת הפחד והיראה אינם דבר שלילי, אלא מידה קדושה שצריך לקנות אותה. השאלה היא איך עושים את זה?…

 מידת היראה, אם טועים בהבנתה, היא עלולה להזיק לאדם. כמו כל דבר שהקב”ה ברא, גם תחושת הפחד והיראה אינם דבר שלילי, אלא מידה קדושה שצריכים לקנות אותה. היסודיות של מידת היראה מרומזת כבר במילה הראשונה שפותחת את תיאור בריאת העולם: “בראשית” – אותיות ירא בשת. יראה זו בושה, כמו שאמרו חז”ל על הפסוק “למען תהיה יראתו על פניכם לבלתי לחטאו” – זו הבושה. כל תכלית הבריאה נועדה לכך שהאדם יכיר בבוראו ויכניע עצמו לפחדו ויראתו.

אבל כאשר מדברים על מידה זו של יראה מהבורא העולם, עולה בדמיונם של אנשים רבים כאילו הקב”ה חלילה רק מחכה “לתפוס” אותם חוטאים ולהעניש אותם. מחשבה זו מוטעית ביסודה. אומנם נכון שהאדם החוטא נענש אם לא שב בתשובה, אבל גם מה שמכונה “עונש” בתורה אינו עונש לשם ענישה, אלא דרך לנקות את הנשמה מה”לכלוך” של החטא כדי שתזכה לחיי נצח של עונג. מטרת היראה היא רק להזכיר לאדם שהקב”ה ברא אותנו לתכלית מסוימת – היא כמו קריאה להתעורר ולהיות מרוכזים במטרות הנכונות על מנת לזכות בדברים גדולים באמת.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אל תיתנו לשקר להונות אתכם – פרשת שמות

לא מוותרים על אף יהודי – פרשת ויחי

למה אנחנו מחכים? – פרשת ויחי

לאחרונה קראתי את סיפור התקרבותו לברסלב, של מי שכיום הוא אחד מרבני ברסלב המוכרים – ברסלבר אמיתי.  הוא תיאר את ילדותו בבית של הורים שהיו צדיקים גדולים, את רצונותיו העזים לגדול ולהתעלות בתורה, רצונות שהתנגשו עם חסרונות בולטים ביכולתו האישית. הסתירה הנוראה בין רצונותיו הרוחניים הכבירים לבין היכולות האמיתיות שלו, הביאו אותו עד כדי מחשבת התאבדות ר”ל. למרבה המזל, או יותר נכון ההשגחה, הוא נתקל במכתב שרבי נתן כתב לבנו ר’ יצחק וזו לשונו:

“ואל תשגיח על שום חלישות הדעת שנכנס בליבך, ואל תשמע לדברי מוסר של הבעל דבר והסטרא אחרא, האומרים מוסר בלב בשביל להחליש הלב ולרחק ממעט הטוב שרוצים לתפוס בו, לא תאבה ולא תשמע להם, כי אין שומעין דברי תוכחה ומוסר כי אם לקרב ולא לרחק חס ושלום, כאשר כבר דיברתי עמך הרבה בזה, שכל כוונת ה”ראשית חכמה” ושאר ספרי מוסר שמוכיחים ומבזים הרבה את האדם, אין כוונתם להתרחק מהשם יתברך כי אם לקרב. ויותר מזה צריכין לשום לב בכל עת להבין בעצמו שלא יגיע, חס ושלום, שום התרחקות והתרשלות על ידי התוכחה ומוסר שנכנס בלב, כי יכול להיות שהתעוררות התוכחה ומוסר שבא על הלב הוא מהקדושה, מהכרוז היוצא בכל יום. אבל הבעל דבר אורב תמיד על האדם, ובכל המחשבה דיבור ומעשה שעוברים על האדם יש בהם שתי בחינות, דהיינו סם חיים וסם מוות כמו שאמרו רבותינו זיכרונם לברכה ושמתם זכה וכו’, על כן על פי הרוב מהיפך דברי אלוקים חיים, ורוצה דייקא על ידי זה לרחק ולרשל לב האדם חס ושלום”. (עלים לתרופה, מכתב כ”ח).

….הסתירה הנוראה בין רצונותיו הרוחניים הכבירים לבין היכולות האמיתיות שלו, הביאו אותו עד כדי מחשבת התאבדות ר”ל. למרבה המזל, או יותר נכון ההשגחה, הוא נתקל במכתב שרבי נתן כתב לבנו ר’ יצחק…

עניין זה אפשר לראות בפרשת השבוע. כל הניסים והנפלאות שהקב”ה עשה במצרים היו למטרה אחת – לגלות לעולם שהכל בשליטה בלעדית שלו. למרות זאת, פרעה סירב להכיר בעובדה זו. על זה אמר הקב”ה: “וְאַתָּה וַעֲבָדֶיךָ יָדַעְתִּי כִּי טֶרֶם תִּירְאוּן מִפְּנֵי ה’ אלוקים” (שמות ט, ל). אפילו, כאשר בסופו של דבר פרעה שחרר את בני ישראל, הוא רדף אחריהם עד ים סוף ושם כבר מצא את סופו בטרם עת.

לא צריך להתחבא! מידת היראה מזכירה לאדם לשם מה הוא נברא, לא שהקב”ה מחכה לתפוס אותו…

לעומתו, בני ישראל אשר נוכחו בנסיו ובכוחו הגדול של בורא העולם הגיבו בדיוק הפוך, כמו שכתוב: “וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה’ בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה’…” (שם יד, ל”א).

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו – שכל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר שלא להתפחד כלל. כולנו חווים פחדים וחששות ולפעמים חיים עם חרדות ודאגות רבות. בידינו להפוך את כל הפחדים השליליים לנקודה של אמונה וביטחון מתוך הכרה בריבונות של הבורא. כאשר אנו חיים באמונה בהשגחתו של השם ומאמינים שכל מה שהוא עושה – לטובה הוא עושה, על ידי זה אנו מעלים את הפחדים שלנו ומשתמשים בכוחם כדי לחיות חיים טובים עם מטרה ומשמעות.

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, בכור בהמה טהורה ד, ג).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם.