אמונה, דווקא בלילה!

אמונה דווקא בלילה
כשחשיכת הלילה משתלטת לנו על הלב, יש רק כלי אחד שיכול להאיר לנו את החיים: “אמונתך בלילות”! האור העצום של האמונה.

“ואמונתך בלילות” אומר לנו דוד המלך (תהלים צב, ג).

הלילה הוא תוהו, מבוכה.

ומצד שני, לילה וחושך מסמלים את האמונה.

כיצד?

בניגוד להבנה ולידיעה, כפי שקושר אותן רבי נחמן מברסלב, אמונה היא אך ורק כאשר אין אור של הבנה וידיעה. לכן, בדיוק כפי שהלילה לא מספיק לנו שום אור לראות בו, כך גם האמונה חייבת להיות לאדם כשהוא מתמודד עם הבלתי נודע.

מי ראה את פני האלוקים? מי יכול להבין אותו או דרכיו? רק באמצעות האמונה אפשר לקבל בו מושג מסוים.

ואחרי הלילה, בא תמיד היום. אחרי החושך באים תמיד האור וההבנה. באמצעות האמונה, אדם יכול לבוא לידי הבנה. וככל שמאמינים יותר בבורא עולם, כך אדם מתקרב להבנתו, לראייה שאכן הוא קיים בכל מקום ושיכולתנו למצוא אותו.

יש לנו רגעים טובים בחיים וכן רגעים קשים. לפעמים האור ממלא את הלילות שלנו, בזמנים אחרים החושך ממלא את ימינו. תלוי בנו כיצד אנחנו מנצלים את מה שעומד לרשותנו. נוכל להרגיש שרגעי החושך שלנו מתגברים עלינו ונוכל להתיר לעצמנו להתייאש בשל המבוכה שלנו. אך גם נוכל להיאחז בחושך, בלילה, במבוכה, ולפנות אל הבורא ולומר לו: ‘אבא, צרות פוקדות אותי, עזור לי להאמין בך. עזור לי להתחזק בטוב ובחסד שלך. אפילו ברגע זה אני נראה אבוד ומיואש, בכל זאת אחזק את האמונה שלי בך. כי כך לימד אותי רבי נחמן: לא להתייאש! לא להתייאש! לכן, עזור לי לחדש את האמונה שלי בך!’…

אולי גם זה יעניין אתכם:

צר או פתוח – איזה ראש יש לכם?

הקרב על המוח

רגע בלי מחשבה – להתמודד עם מחשבות שליליות

ועוד איך אתה יכול!

אחד הסיפורים המפורסמים של רבי נחמן – מתוך סיפורי המעשיות שחיבר – “מעשה מאבידת בת מלך”, מדגים את זה בצורה טובה מאוד. המלך בסיפור זה הוא בורא עולם, הנסיכה – בת המלך – היא התפילה, המצוות ועבודת השם שלנו. המשנה למלך – שניסה מאוד מאוד לאתר את בתו האהובה של המלך, הוא כל אחד ואחד מאיתנו. כמונו, גם המשנה למלך הוסט מן הדרך על ידי המבוכה, היסחי הדעת והתנגדות. אחדים מהמכשולים שנתקל בהם הוא בעצמם גרמם, אחדים – לא הוא גרם אותם. הוא חווה מספר לילות רב ביותר, שדי היה בהם לייאש אותו שוב ושוב. אולם הוא התמיד, הוא המשיך לחפש כך שלא רק שחילץ את עצמו מקשייו, אלא גם גאל את הנסיכה בסופו של דבר.

יש לנו רגעים טובים בחיים וכן רגעים קשים. לפעמים האור ממלא את הלילות שלנו, בזמנים אחרים החושך ממלא את ימינו. תלוי בנו כיצד אנחנו מנצלים את מה שעומד לרשותנו.

מדוע הצליח המשנה למלך? מכיוון שהוא סירב לוותר על האמונה שלו. הוא נותר איתן באמונתו שבכוחו למצוא את הנסיכה – שהיום אומנם בא בעקבות הלילה! לא רק לא להתייאש, אלא אמונתו אפשרה לו לנצל את החשיכה ואת הלילה, את אי הוודאות ואת המבוכה, ולהגביר את הרצון וההחלטה שלו. אפילו נראה שהכל אבוד, שהוא ניסה את הדרך האפשרית האחרונה ונאמר לו בפירוש שלא קיים שום הר זהב ושום ארמון פנינים – שום עולם הבא, שום יום, שום פתרון לבעיות בחיים, הוא פשוט ידע שאמנם קיים מקום כזה.

אחרי הלילה תמיד בא היום

אחרי הלילה תמיד בא היום!

איך הוא ידע? לא היה לו שום ידע על המקום, וגם לאחרים לא היה ידע כזה. ובכל זאת, הוא ידע מכיוון שהייתה לו אמונה. אמונתו הייתה כה איתנה שהיא העניקה לו את החכמה ואת ההבנה, האור, לקלוט את האמת. אם הנסיכה אמרה שהר זהב וארמון פנינים אמנם קיימים, אז למרות כל המכשולים ובפני כל ה”ידע” הסותר, הוא ימצא אותם. אמונתו הייתה כה איתנה, שבעזרתה הוא זכה לידיעה ברורה ומושלמת של מה שקודם לכן יכול היה רק להאמין בקיומו. ובסוף, הוא אכן מצא אותה. בסופו, בשל אמונתה הרבה והבלתי מתערערת נגד כל הסיכויים, הוא הצליח בשליחות שלו.

לכן מלמד אותנו רבי נחמן, שצריך לדעת שבתוך החשיכה עצמה אפשר למצוא את האלוקים. “ויעמוד העם מרחוק, ומשה ניגש אל הערפל אשר שם האלוקים” (שמות כ, יח). העם, כשראה את החשיכה והערפל “עמד מרחוק”, ואילו משה רבינו הצליח, דווקא משום שהוא ניגש “אל הערפל”, אל הבלתי נודע, אל חוסר הוודאות, אל המבוכה. הוא ידע שהוא ימצא שם את האלוקים. הוא ידע שאפילו בחשיכת הלילה הוא יוכל למצוא את אורו של הקב”ה שיאיר לו את דרכו. הוא לא התחמק, ולא נמנע מלנסות. לכן הוא התרומם הרבה מעל לדרגותיהם אפילו של הצדיקים הגדולים ביותר (ליקוטי מוהר”ן קטו).

באותה דרך שמשה רבינו הצליח למצוא את אורו של הקב”ה בתוך החשיכה עצמה, אנחנו, ברגעי החושך של חיינו, אם רק נתחזק באמונה שלנו, נמצא גם אנחנו את האור – את הקב”ה בכבודו ובעצמו!

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו לעבור את הגשר הצרכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!).

 לאמונה ולכוח התפילה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!