אזמרה – לא לראות רע?

אזמרה – לא לראות רע?

אם נדון אדם שעושה מעשה רע לכף זכות האם אין בכך לגיטימציה שהוא יעשה עוד מעשים רעים? מה רבי נחמן מלמד אותנו עם אזמרה?

רבי נחמן מברסלב אומר לנו שאנחנו חייבים – לא המלצה ולא בקשה – לדון כל אדם לכף זכות. וכאשר אנחנו עושים זאת אנו יכולים לשנות אותו, פשוטו כמשמעו, להביא אותו ממקום של חושך לאור, מחסר ערך ללהיות ראוי.

ועכשיו נשאלת השאלה: האם איננו צריכים לסמוך על החושים שלנו? אם אנחנו רואים בבירור שמישהו עשה משהו לא טוב, שיכול להיות גם בגדר רשע, איך נוכל ‘להעמיד פנים’ ולדון אותו לכף זכות? וגם, הרי היהדות מלמדת אותנו (כמו גם השכל הישר) שזה מסוכן להתעלם מהרע, אז אם נדון את האדם שעושה מעשה רע לכף זכות האם אין בכך לגיטימציה שהוא יעשה עוד מעשים רעים?

אולי גם זה יעניין אתכם:

אהבה – חובה במחסנית!

העוצמה שבאמפתיה

תאהבו זה לא עולה כסף

שבעה הרגלים להתחבר באמת לאנשים

אז קודם כל, אנחנו לא יכולים להעמיד פנים שהרוע לא קיים – כי הוא קיים! וכן, זה נכון שזה מסוכן להתעלם מהרוע. לאורך הדורות חוקרים יהודים דנו בנושא זה לעומק ויש לנו הרבה הנחיות ברורות בעניין. עם זאת, פושעים אלימים ורוע מוחלט אינם דברים שהאדם הממוצע צריך להתמודד איתו כשהוא לומד את תורת אזמרה – תורה רפ”ב בספר ליקוטי מוהר”ן של רבי נחמן. אנחנו יודעים שאסור לאפשר למישהו שפוגע במישהו אחר לעשות זאת – כי אין רשות להעלים עין כשהוא עושה את זה. כמובן שחובת הדיווח למי שצריך מוטלת עלינו.

אז למה רבי נחמן מתכוון?

מציאת הנקודות הטובות אצל אנשים אחרים וגינוי הרוע האמיתי, לעומת זאת, הם לא דברים שסותרים אחד את השני. למעשה, טוב אמיתי לרוב יושב בשקט מאחורי לא-טוב, ומחכה שיביאו אותו לאור הזרקורים שבקדמת הבמה.

רבי נחמן מברסלב אומר לנו שזאת חובה – לא המלצה ולא בקשה – לדון כל אדם לכף זכות!

האם הרע הכרחי?

יש הרבה סיבות על פי הקבלה לקיומו של הרע, הפשוטה ביותר היא שבגלל שהוא מנוגד לטוב ולכן הוא מאפשר לנו לבחור. בחירה זו נחוצה למעשה למשימת חיינו. עם הרוע, קיים רצון חופשי. בלעדיו, אנחנו יכולים באותה מידה להיות רובוטים מתוכנתים.

מה זה אומר שכאשר אנו דנים מישהו לכף זכות במוחנו ובליבנו – האם אנו באמת מרימים אותו לצד החיוב וגורמים לו לתקן את דרכיו? איך זה אפשרי? איך המחשבות שלנו יכולות לחולל שינוי כה עצום במציאות?

זה מאוד נחמד שיש מחשבות סלחניות ונדיבות. אבל רבי נחמן אומר לנו שהמחשבות שלנו הן יותר מאשר ההשתקפויות של החוויה הפנימית שלנו, הן למעשה תחנות כוח מתפקדות שמסוגלות לשנות את המציאות. מחשבות דומות לפעולות פיזיות, ובמובנים מסוימים הן אפילו יותר חזקות מפעולה פיזית.

איך זה אפשרי?

הזוהר הקדוש מלמד אותנו שהעם היהודי הוא אחד. וזאת לא רק סיסמה. לכל אחד מאיתנו יש נשמה ייחודית, אבל אנחנו יודעים שהנשמה הייחודית שלנו היא חלק מנשמה אחת גדולה יותר, ושורש נשמה זה הוא חלק ממגה-נשמה יהודית דינמית.

דמיינו לעצכם אלמוגים ענקיים או את פטריית הדבש של אורגון (מדובר באורגניזם היבשתי הגדול ביותר על פני כדור הארץ, פטרייה הנקראת Armillaria solidipes או פטריית דבש נמצאת באורגון שבצפון אמריקה וגודלה הוא 5.5 קילומטרים!). כל אחד מהאורגניזמים הללו יצור חי מסיבי אחד. ומצד שני, כל הדבר הענק הזה מורכב מחלקים חלקים כאשר לכל חלק צורה, תפקיד, צבע, ביטוי ייחודי וכן הלאה.

כך הוא הדבר לגבינו – כל אחד מאיתנו הוא בריה אינדיבידואלית לחלוטין. והתלמוד רומז לכך באומרו שכל יצור חי הוא עולם ומלואו!

ועם זאת, אנחנו מחוברים בצורה עמוקה ובלתי נפרדת. כאשר הבוהן של הנשמה הקולקטיבית שלנו כואבת, כולנו מרגישים את הכאב הזה. תופעה זו עשויה להסביר מדוע כאשר אנו שומעים בחדשות על אדם שעושה מעשה טוב, אנחנו מרגישים גאווה על הישגיו של אותו אדם, בין אם אנחנו מכירים אותו ובין אם לא. וגם ההיפך נכון. הבושה או הצער שאנו חשים כאשר אדם מבצע פשע מרגיש כמו בושה אישית לחלוטין. זאת לא רק רגישות משפחתית – זה הרבה מעבר לזה.

על פי הקבלה יש הרבה סיבות לקיומו של הרע, אבל בגדול – הוא מאפשר לנו לבחור!

על פי הקבלה יש הרבה סיבות לקיומו של הרע, אבל בגדול – הוא מאפשר לנו לבחור!

כוח המחשבות שלך

אנחנו יודעים שלמחשבות שלנו יש כוח עצום, כפי שמצוין בביטוי “נבואה המגשימה את עצמה”. אבל יכולת הפעולה והמקום הגבוה שלהן הוא הרבה יותר מסתם “כוח של מחשבה חיובית”. רבי נחמן דיבר הרבה מאוד על כוח המחשבות שלנו, הנה שני דברים עיקריים שאמר עליהן:

המוח של האדם הוא עצם המהות שלו. היכן שהמחשבות שלכם נמצאות, זה המקום בו אתם נמצאים.

שמרו על המחשבות שלכם היטב ובזהירות רבה, כי מחשבה יכולה ממש ליצור מציאות!

וכמובן, יש את האמירה האידשאית: תחשוב טוב יהיה טוב.

למרות שהזוהר הקדוש כן נותן לנו כמה תובנות לגבי חשיבות ההכרה שלנו, אנחנו לא מסוגלים לקודד לחלוטין את המנגנון המטפיזי שבאמצעותו המחשבה משנה את העולם שלנו. אחרי הכל, המחשה היא הפעולה הנשגבה ביותר והכי פחות חומרית שאנו מבצעים. ובכל זאת, רבי נחמן מבטיח לנו שעל ידי זיהוי המעט הטוב אצל הזולת תוך מחשבה חיובית עליו, אנחנו אכן מעלים את האדם ממקום של רע לטוב.

רבי נחמן מסביר שכאשר אנו בועטים במשהו ברגל הוא יכול להגיע כל כך רחוק וגבוה. כשאנחנו זורקים אותו עם היד שלנו הוא יכול לעלות עוד יותר גבוה. אנחנו יכולים לשמוע דברים אפילו רחוק יותר, כמו יריית אקדח. ובעיניים שלנו, אנחנו יכולים לראות עוד יותר רחוק – כמו את השמש, הירח והכוכבים שנמצאים אי שם למעלה. אבל עם המחשבות שלנו, אומר רבי נחמן, אנחנו מגיעים אפילו יותר גבוה, הן היכולת הגבוהה ביותר, הנשגבה ביותר, שמגיעה עד השמים!!!

אז כן, המחשבות שלנו יכולות לשנות את העולם!

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.