אדר – אל תהיה זקן!

אדר אל תהיה זקן

אל תהיה זקן! בשלוש מילים אלה מגלה לנו רבי נחמן איך נישאר צעירים לנצח ולא ניפול למלכודת הקיבעון והזקנה שעוצרת אותנו מלהתקדם!

“החודש הזה לכם ראש חודשים” (שמות יב, ב).

רבי נחמן מברסלב אמר פעם לתלמידיו: “…גם אין טוב להיות זקן, הן חסיד זקן והן צדיק זקן. זקן אין טוב, כי צריך רק להתחדש בכל יום להתחיל בכל עת מחדש…” (שיחות הר”ן נא).

רבי נתן מברסלב מסביר שפרשת החודש רומזת על עניין ההתחדשות, בדיוק כמו הלבנה שמתחדשת בכל חודש. והדבר העיקרי הוא, להימנע מהמלכודת של להרגיש או לחשוב זקן.

אולי גם זה יעניין אתכם:

משנכנס אדר מרבים בשמחה

אדר ופורים – אתחול מחדש

אדר – עולם של מים

רבי נחמן מציין בדבריו ש”הן” חסיד והן צדיק צריכים תמיד לחדש את עצמם, וזה עוד יותר נכון לגבי הנשמות של אותם אנשים הרחוקים מאוד מבורא עולם. אם אדם נופל למקום נמוך הוא חייב להתעקש ולהילחם לא להישאר שם, לעשות הכל כדי להרים את עצמו. כי אם צדיק או חסיד לא מורשים להישאר במקום הרוחני שהם השיגו, קל וחומר אדם פשוט כערכנו שחייב תמיד להתחדש!

הבסיס של היהדות הוא תמיד להתחיל מחדש, למרות ההישגים הרוחניים שלו. אנחנו חייבים תמיד לשאוף להתקדם ולעלות מעלה, לשלב הרוחני הבא, בכל מקום בו אנו נמצאים.

אם צדיק או חסיד לא מורשים להישאר במקום הרוחני שהם השיגו, קל וחומר אדם פשוט כערכנו שחייב תמיד להתחדש!

אם רק הייתי מבינה כמה זה חשוב לחדש כל הזמן את המאמצים וההשתדלות שלי בעבודת השם ולא לדרוך במקום, למרות שהתרגלתי לחשוב שצמיחה רוחנית לוקחת אותי כביכול למקום של כביכול שלמות, ואז ההתקדמות שלי נעצרת. עכשיו אני מבינה עד כמה החשיבה הזו שגויה ועד כמה צריך להתנתק ממנה.

כי זה בדיוק ההיפך מלחיות מבחינה רוחנית, שמשמעה, לחדש את עצמי כל הזמן ולא משנה באיזו דרגה רוחנית אני נמצאת. כך אני יכולה לייצר קרבה עם בורא עולם.

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, תפילין ה).

עוד מאמרים מעוררי השראה על מעגל החיים תמצאו כאן! ולא רק, בואו ליהנות מגילויים נפלאים על מידת השמחה בחיים שלנו בקישור הזה.