אב – בא איתי

מתי הושיטו לכם יד ואמרו לכם “בא איתי” כדי שלא תרגישו לבד בניסיון איתו אתם מתמודדים? זה המסר של חודש אב: אבא מושיט לנו יד ואומר לנו כל הזמן “בא איתי”!

שמו של חודש אב בהיפוך אותיות נקרא “בא” – כמו הציווי בא אל, או בא איתי.

בערב יציאת מצרים הקב”ה אומר למשה “בא אל פרעה”. השאלה היא, האם הוא לא היה צריך לומר לו “לך אל פרעה”?

כשבורא עולם מצווה על אברהם אבינו לצאת למסע אל ארץ ישראל, הוא אומר לו “לך לך”. ושוב, השאלה היא – למה כאן הוא לא השתמש באותו ציווי שניתן למשה, אומנם שנים רבות אחריו, על מנת לזרז ולדחוף אותו אל המשימה – לבוא אל שליט מצרים?

רבי נחמן מברסלב מסביר לנו שלציווי “בא אל פרעה” יש מסר חשוב ומאלף עבורנו:

פרעה היה המשעבד והמענה והמייסר שלנו. פרעה הפיזי, האנושי, מירר את חיינו, וישנן סיבות רבות וכוחות פנימיים ורגשות שיכולים לעשות בדיוק את אותו הדבר, כמו פרעה הפיזי.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אב – אלף בית של החיים

הייתי צריך להיות בחופשה

יאמי, אני רעב!

לגדול ולגלות את האמונה

כאשר אנחנו סובלים מרגשות קשים כמו שנאה, קנאה וכעס, משה הוא הדרך שלנו לחרות והשחרור המיוחל. משה מייצג את הדעת – מודעות הכרתית של אלוקים. זו הידיעה המשולבת שבורא עולם ממש כאן לידנו ושהכל מתוזמן ומדויק על פי ההשגחה האלוקית. כן, אפילו אתגרי החיים שלנו. וכשאנחנו סוף סוף שומעים את קולו אומר למשה – למודעות ההכרתית שלנו – להתעמת עם פרעה, הוא לא אומר לנו “לך”, אלא “בא” – בוא איתי ביחד, ונלך להתמודד עם כל השדים הפנימיים שלך ביחד! וזה קורה כשאנחנו מרגישים קטנים ורחוקים אז הקב”ה לוקח אותנו יד ביד, הולך לשכון ביחד עם הנדכאים והנרדפים ועוזר להם.

כשמרגישים שנאה, קנאה וכעס – אל תשכחו שמשה הוא הדרך שלנו לחופש המיוחל!

אב – הוא הנקודה הנמוכה בלוח השנה היהודי, כאשר אנחנו עדיין מלופפים מהנזק שנגרם מפרעה של העבר המשותף שלנו. וגם כשאנחנו מתמודדים עם כאב היסטורי, ובחודש הזה יש לנו כאב כזה בכמות עצומה – יום תשעה באב, יום חורבן בית המקדש הראשון והשני והגלות אליה יצאנו ועדיין נמצאים בה – אנחנו צריכים לזכור שאנחנו בחודש אב – חודש של בא, לשמוע את הקול של אבא שבשמים שאומר לנו כל הזמן – “בא איתי ביחד”!

מה קורה במעגל החיים שלנו לפי לוח השנה? אתם מוזמנים לגלות בקישור הזה.