אבא מתפאר בנו!

הנטייה שלנו להטיל ספק בערכנו גורמת לנו לתהות איך בורא עולם בכלל מתפאר בנו?

הקב”ה מתפאר בכל יהודי ויהודי! – כותב רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר”ן יז, א).

ולמה הוא מדגיש את זה?

מכיוון שאדם נוטה להטיל ספק בערכו שלו ואף בעובדה שהוא ראוי. וגם אם חטא, אז הוא בוודאי חושב בליבו: ‘עכשיו, בגלל שחטאתי, איך הקב”ה יכול להתפאר בי?’… כתוצאה מכך הוא מתחיל להיחלש בקיום המצוות וגם שאיפתו לעבוד את הבורא נחלשת.

משום כך, הדגיש רבי נחמן את חשיבותו ואת ערכו של כל יהודי ויהודי – “ה’ מתפאר בכל יהודי ויהודי”! ללא הבדל, לא בגלל מה עשה וכמה נפל.

זו גם הסיבה שבגללה הדגיש רבי נחמן את הצורך במציאת הנקודות הטובות בכל אדם ,ובעיקר בעצמנו. זה יאפשר לנו לגלות את כמות הטוב האדירה שיש בתוכנו. לאחר שנמצא טוב זה, נוכל אז לשוב אל השם (השו’ באיבי הנחל, יז).

מה גורם לנו לחשוב שאנחנו פחותים? להטיל ספק בערכנו המיוחד והרב? מן הסתם, המחשבות השליליות על עצמנו. אבל אל ייאוש! גם לבלבולים האלה רבי נחמן נתן לנו תרופת פלא!…

בכפר האוקראיני טפליק גר חסיד ברסלב בשם פייבל. כל לילה נהג פייבל לקום בחצות הלילה ולערוך תיקון חצות כמנהג חסידים עובדי השם. הדבר שימח מאד את ליבו של פייבל על שזכה לזכייה גדולה כזו – לקום לעבוד את בוראו בחצות הלילה, עד כדי כך שהיה יוצא בריקוד בינו לבין עצמו ושר את המילים “אשרינו, מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו” שוב ושוב. שירו “אשרינו” החוזר על עצמו הגיע לאוזני השכנים, אשר החלו לכנות אותו בשם “פייבל-אשרינו”.

כל זמן שהזדמן רבי נתן לטפליק, היה פייבל יוצא בשמחה לקבל את פניו. פעם אחת כשרבי נתן הגיע לטפליק, פייבל לא הופיע כהרגלו לקבל פניו. כשרבי נתן שאל לשלומו, שאלו הנוכחים בנימה לעגנית: אתה מתכוון לפייבל-אשרינו? מאז ביקרת כאן בפעם האחרונה הוא נפטר לבית עולמו.

מנימתם הלגלגנית הבין רבי נתן את התייחסותם למנוח, ונזף בהם בשל כך באמרו: אחד מעונשי העולם הבא הוא שכופים על אנשים לשוב ולבצע את המעשים שעשו בעולם הזה. דבר אחד אומר לכם, אם יגיע ר’ פייבל לידי כך, עונשו יהיה לומר תיקון חצות ולרקוד ריקוד ‘אשרינו’ – כשהוא שמח עם כל הנקודות הטובות שאסף בעולם הזה! (שיח שרפי קודש א-תשפו).